Mees legt uit hoe ze in de musicalwereld, en uiteindelijk bij de Musical Academy terecht is gekomen: “Toen ik 7 jaar was deed ik op de basisschool mee aan de Musical Dance Battle. Dan ga je elke week na school werken aan een mini-musical. Dat vond ik zó geweldig dat ik nooit meer met musical ben gestopt. In 2021 deed ik voor het eerst mee bij de Musical Academy als speler. Ik heb twee jaar meegedaan en doe dit jaar de regieassistentie, omdat ik hier ook mijn beroep van aan het maken ben. Als regieassistent ben je een soort van extra paar handen van de regisseur die worden ingezet waar nodig. Zo geef ik de ene week les aan het kids- of geuzenensemble, doe ik de volgende week de muziekcues en houd me daarna weer bezig met rolverdieping. Ik heb ook meegeholpen aan het script.”
Elke dag is anders
Een typische, doorsnee dag als regieassistent bij het Zaans Ontzet bestaat niet: “Bij zo’n grote productie moet er natuurlijk vet veel gebeuren, er zijn ook zoveel mensen bij betrokken! Je hebt natuurlijk de spelers, maar ook het creatieve, de kostuumontwerper en -makers, propmakers, productieteam…Dat maakt wel dat je soms verdwaalt in de to-do-lijst, maar het komt altijd wel weer op twee pootjes terecht. Elke dag is anders”
Samenwerken met het team en de spelers
Het werken met het team professionals van de Muscial Academy ervaart ze als bijzonder fijn, bestaande uit regisseur Majanka Frohlich, productiecoach Rogier van de Weerd, zangcoach Daphne Groot en choreografe Linda Kok: “Ik kan zoveel van hen leren, zij hebben allemaal natuurlijk veel meer ervaring dan ik. Het zijn allemaal superlieve mensen en ik word ook echt serieus genomen. Dat ik de kans krijg om van hen allemaal te mogen leren is echt heel gaaf.” Mees liep ook tegen uitdagingen aan, bovendien geeft ze les aan de spelersgroep waar ze ooit zelf ook bij hoorde, een onwennige positie om in te staan: “Tijdens het scriptschrijven zat ik heel erg te knoeien met het achtergrondverhaal van een karakter, Wilhelm. Daar zat ik toen zó veel over na te denken dat ik het veel te ingewikkeld maakte. Uiteindelijk is het echt op een hele makkelijke manier opgelost.
Ook vond ik het lesgeven in het begin best spannend, omdat ik natuurlijk de vorige jaren in rol van speler stond en nu ineens les moest gaan geven aan mensen met wie ik ook gewoon heel goed bevriend ben. Vooral het werken met het geuzenensemble vond ik spannend, omdat zij allemaal ongeveer dezelfde leeftijd hebben als ik. Maar hoe meer je probeert, hoe meer je weet wat werkt en wat niet. Omdat het zulke harde werkers zijn, was dit uiteindelijk helemaal niet raar of onaangenaam. Officieel zijn de spelers van de Musical Acadamy amateurs, maar dat gevoel krijg je echt niet. Ze zijn allemaal zo getalenteerd en gemotiveerd, wat de samenwerking heel fijn maakt.”
Theater is zo bijzonder!
Wat ze het leukst vind, regisseren of zelf op de planken staan, vindt ze een lastige vraag: “Allebei zijn echt heel anders. Toch denk ik dat mijn voorkeur bij regisseren ligt, want het is zo magisch om een idee uit je hoofd tot leven zien komen door andere mensen. Theater is zo bijzonder! Dat mensen, die doen alsof ze andere mensen zijn, een belangrijk verhaal gaan vertellen vind ik echt heel inspirerend. Er zijn zoveel verhalen te vertellen, op eindeloos veel manieren! De grenzenloosheid inspireert mij echt. Ook de verbinding tussen theater en muziek vind ik heel bijzonder van musical.”
Inderdaad, bij een musical hoort uiteraard muziek. De live band onder leiding van Micha Sprenger zorgt hiervoor tijdens het Zaans Ontzet: “De muziek zet veel sfeer neer en vertelt het publiek veel over de binnenwereld van de personages. Ook maakt dat het veel dichterbij komt voor het publiek. ‘Het Zaans Ontzet’ speelt heel erg lang geleden af in 1574, maar de muziek trekt het veel meer naar het nu. De eerste keer dat ik het lied van de predikant hoorde, heb ik met tranen in mijn ogen geluisterd. Dat stuk in de voorstelling is echt mijn favoriet. Het is zó kwetsbaar en dat maakt dat het echt binnenkomt bij luisteraars.”
Over de voorstelling
Mees vertelt wat het publiek te wachten staat: “Het Zaans Ontzet gaat over een jongen, Lucas, die per ongeluk terug in de tijd reist en terecht komt in de Zaanstreek van 1574. De 80-jarige oorlog was toen vol in gang en Lucas beland hier middenin. Wat hij dan doet? Daarvoor moet je toch echt komen kijken.” Als locatie is de Bullekerk gekozen: “De Zaanstreek speelt natuurlijk een grote rol in het stuk, dus was het alleen maar logisch om ook op een historische locatie in de Zaanstreek te gaan spelen. De Bullekerk is een prachtige historische plek die ook meteen de juiste sfeer voor het stuk neerzet.”
Met deze voorstelling wil de Musical Academy laten zien hoe dichtbij de oorlog nog altijd is en dat vrijheid nooit vanzelfsprekend is. Mees hoopt dat het publiek de volgende boodschap te kunnen meegeven: “Waar je ook voor strijd, geef de hoop niet op, alles is mogelijk zolang je er maar voor gaat!”
.