Samenwerking ontstaat vanuit verschillende perspectieven, gedachten of doelen. Blijf je luisteren naar elkaars behoeften en ideeën en blijf je samen zoeken naar oplossingen voor de issues die je tegenkomt, dan groeit een samenwerking uit tot iets wat je van tevoren niet had kunnen bedenken. Zo belde Katrine van Klaveren, CKV-coördinator bij het Zaanlands Lyceum, een oude bekende bij FluXus, Linda Willemszoon, om eens af te tasten wat FluXus zou kunnen betekenen voor de leerlingen van het Zaanlands Lyceum dit schooljaar. Destijds had Linda er nog geen idee van hoe groot dit project zou worden…
Een van de doelstellingen van het vak CKV is een brug te slaan tussen school en de culturele wereld buiten school. Daarbij is er door lockdowns en andere maatregelen minder mogelijk en lopen leerlingen sociale achterstand op. ‘Hierom is goed voor leerlingen om ergens anders les te krijgen, in een andere omgeving dan school, in een vakomgeving’, aldus Katrine. ‘En ik zag mogelijkheden voor kunstvakdocenten uit ons netwerk’, want ook zij hebben het moeilijk in deze tijd vertelt Linda, ‘veel kunstvakdocenten willen graag samenwerken met jongeren, maar het kan lastig zijn om dit in je eentje te realiseren. Ik kon twee vliegen in één klap slaan: Katrine workshops bij FluXus in huis bieden en kunstvakdocenten de mogelijkheid om die workshops te realiseren.’
‘Een van de doelstellingen van het vak CKV is een brug te slaan tussen school en de culturele wereld buiten school’
– Katrine –
En het pakt goed uit. Volgens Katrine ervaren de leerlingen FluXus inmiddels als een huiskamer, voelen zij zich veilig en welkom. ‘Ik merk dat ze echt zorg dragen voor deze omgeving, zich er verantwoordelijk voor voelen’. Linda vult aan dat het voor medewerkers van FluXus eerst even wennen was; grote groepen pubers over de vloer. ‘In ons pand mixed dat met senioren, maar ook met kleuters. Dat is mooi om te zien; hoe al die hele verschillende groepen met elkaar omgaan.’
‘Pubers, senioren en kleuters mixen in ons pand’
– Linda –
‘Voor iedereen is het aftasten en wennen’, zegt Katrine, ‘ga er ook als kunstvakdocent maar aan staan, ineens 30 leerlingen in het lokaal. Sommige kunstvakdocenten vinden dat best even moeilijk, maar dan werken we als docenten van school met ze samen. Zo komen we eigenlijk in een soort co-teaching terecht met elkaar. Dat moet je goed afstemmen hoor! Want de kunstvakdocent heeft de hoofdrol.’ Linda: ‘Mijn collega Gina en ik zijn een fantastische combinatie; zij de meer praktische kant en ik de inhoudelijke. Inhoudelijk gaan we steeds meer de diepte in, we hebben meer kunstdisciplines toegevoegd en zijn gaan afwisselen tussen korte en lange lessen, kennismaken en verdiepen. Door vooraf te brainstormen met Katrine en haar collega Connie Duiven komen we tot goede afstemming. ’
‘We staan aan het begin van iets nieuws.’
– Katrine –
Als ze alles van tevoren hadden geweten, hadden ze het dan anders aangepakt? Misschien wel, misschien niet… Linda en Gina van FluXus, dachten eerst vooral: organiseren! Katrine en Connie van het Zaanlands dachten: locatie! Allen voelen urgentie, zijn begonnen en gaandeweg obstakels tegengekomen. Af en toe is het best lastig geweest, maar ze zijn in gesprek gebleven en hebben samen problemen opgelost. Ook kunstvakdocenten denken volop mee. Katrine: ‘Juist door de inbreng vanuit verschillende perspectieven wordt een samenwerking heel leerzaam. We staan aan het begin van iets nieuws en dit moet écht worden voortgezet!’
Katrine van Klaveren (links) en Linda Willemszoon
Wil jij ook meer cultuur in je onderwijs, maar heb je nog niet scherp hoe? Neem contact op met onze adviseurs voortgezet onderwijs. Wij denken graag met je mee!
Contact team onderwijs
Meer lezen over starten voordat je echt weet waar je naartoe gaat? Lees het boek Move before you’re ready. Een leuke eye-opener!
Bekijk boek