Home » kennis&praktijk » Van losse onderdelen naar een geheel

Van losse onderdelen naar een geheel

KUNSTVAKDOCENTEN EN LEERKRACHTEN ONTWIKKELEN EEN DOORLOPENDE LEERLIJN BEELDEND

Hoe zorg je als school dat je kunstlessen verbinding maken met de rest van je onderwijs? Hoe zorg je dat het bezoek van een kunstvakdocent geen losse flodder is, maar geïntegreerd bijdraagt aan de brede vorming van je leerlingen? Elin Vrooland, ICC’er van Het SchatRijk, gebruikt hiervoor Laat maar leren, een kunsteducatiemethode die structuur geeft aan kunstlessen en deze aan elkaar verbindt.

Laat maar leren is een online methode met een goede opbouw voor creatieve lessen: een introductie, verkenning, een uitwerking en een evaluatiemoment. Alles wat je daarbij nodig hebt kun je downloaden. Elin: ‘Er zit echt een opbouw in waar elke docent in principe mee aan de slag kan. Het begint met vooraf kijken naar dingen, naar kunstenaars, vormen, hoe iets in elkaar zit en is opgebouwd. Dan pas ga je aan de slag. Daarna is er ook altijd een evaluatie, waarin het werk wordt besproken.’

Iedere leerkracht houdt een eigen leerlijn bij in Laat maar leren

De hele school werkt met Laat maar leren: elke klas kan voor het schooljaar een leerlijn aanmaken. De leerkrachten voeren alle creatieve lessen in die zijn ingepland voor het komende schooljaar. Dan is dat gewaarborgd voor de komende jaren. Elin: ‘Je weet van een klas precies wat ze hebben gedaan en kunt daar op voortborduren. Het is in principe de afspraak dat iedere leerkracht een leerlijn in Laat maar leren bijhoudt en daar de Makerspace-lessen en keramieklessen aan toevoegt, daar willen we naartoe.’

At Het SchatRijk , art teachers
Judith Wallis-Hoekstra and Harold Linker give Makerspace lessons from groups 3-4. The Makerspace is a space for children to discover, where a lot is possible in the field of technology and crafts. The students are introduced to the properties of materials and learn to work with different tools, such as pliers, glue guns, hammers, etc.

Het is niet een keer een lesje, het is iets dat blijft groeien

Door de Makerspace-lessen op te nemen in Laat maar leren kunnen leerkrachten voortborduren op wat de leerlingen al weten en kunnen. Op het gebied van materiaal is het handig om te weten of de leerlingen al eerder met bepaald gereedschap hebben gewerkt, maar ook welke technieken er aan bod gekomen zijn en met welke materialen er is gewerkt. Elin: ‘Als dat in het lessenschema van Laat maar leren staat, kun je dat terugzien en gebruiken in je les, erop voortbouwen. Ik vind het zelf ook leuk dat ik er in de klas nog een schepje bovenop kan doen. Het gaat meer leven bij leerlingen. Het is niet een keer een lesje, het is iets dat blijft groeien. Voor mij persoonlijk levert dat ideeën op.’

A ceramics learning path
Judith has also developed a ceramics/spatial working learning path. The ceramics learning path was suggested by Marc van de Geer, director of Het SchatRijk, because it is a special product to work with. Elin: ‘The students start in group 3 with basic ceramics skills: how do you handle clay, what happens when you add water?’

Elin about her group 4 class: ‘Where last year they mainly focused on research, this year they are going one step further and making something. A year ago we purchased a clay oven. We strive for all children at school to make a ceramic work at some point that they can take home and be proud of for years to come.’

In the future, the ceramics lessons in the upper grades will be given by the teachers themselves. The plan is to provide additional training for teachers in the upper grades. Elin: ‘To feel how that works and how to get the best result: How do you build it up, how do you make it nice and smooth, what is the ratio of water and clay? These are things that as a teacher you have not known for a long time or have never known. So concrete skills.’

Having an art teacher is just great!

The collaboration between the art teachers and the teachers ensures a continuous learning path. Elin is in favor of this collaboration. Elin: ‘Having art teachers in your school is just great. They have such an open mind, they dare to investigate things that you would be less likely to do with your class. They make that possible!’

OVERIGE BELANGRIJKE DOCUMENTEN

Een vraag of suggestie?

Mail ons via onderstaand formulier.

Of bel ons

Voor vragen over ...

FluXus algemeen Klantenservice 075 655 35 50
Voor jou (Vrije tijd) Klantenservice 075 635 61 11
Onderwijs Madeleine en Els 075 655 35 55
Zorg & Welzijn Gerard Lommerse 06 215 37 848
Podium de Flux FluXus