Home » kennis&praktijk » Van losse onderdelen naar een geheel

Van losse onderdelen naar een geheel

KUNSTVAKDOCENTEN EN LEERKRACHTEN ONTWIKKELEN EEN DOORLOPENDE LEERLIJN BEELDEND

Hoe zorg je als school dat je kunstlessen verbinding maken met de rest van je onderwijs? Hoe zorg je dat het bezoek van een kunstvakdocent geen losse flodder is, maar geïntegreerd bijdraagt aan de brede vorming van je leerlingen? Elin Vrooland, ICC’er van Het SchatRijk, gebruikt hiervoor Laat maar leren, een kunsteducatiemethode die structuur geeft aan kunstlessen en deze aan elkaar verbindt.

Laat maar leren is een online methode met een goede opbouw voor creatieve lessen: een introductie, verkenning, een uitwerking en een evaluatiemoment. Alles wat je daarbij nodig hebt kun je downloaden. Elin: ‘Er zit echt een opbouw in waar elke docent in principe mee aan de slag kan. Het begint met vooraf kijken naar dingen, naar kunstenaars, vormen, hoe iets in elkaar zit en is opgebouwd. Dan pas ga je aan de slag. Daarna is er ook altijd een evaluatie, waarin het werk wordt besproken.’

Iedere leerkracht houdt een eigen leerlijn bij in Laat maar leren

De hele school werkt met Laat maar leren: elke klas kan voor het schooljaar een leerlijn aanmaken. De leerkrachten voeren alle creatieve lessen in die zijn ingepland voor het komende schooljaar. Dan is dat gewaarborgd voor de komende jaren. Elin: ‘Je weet van een klas precies wat ze hebben gedaan en kunt daar op voortborduren. Het is in principe de afspraak dat iedere leerkracht een leerlijn in Laat maar leren bijhoudt en daar de Makerspace-lessen en keramieklessen aan toevoegt, daar willen we naartoe.’

Bij Het SchatRijk geven kunstdocenten Judith Wallis-Hoekstra en Harold Linker Makerspace-lessen aan groep 3-4. De Makerspace is een ruimte voor kinderen om te ontdekken, waar veel mogelijk is op het gebied van techniek en knutselen. De leerlingen maken kennis met de eigenschappen van materialen en leren werken met verschillende gereedschappen, zoals tangen, lijmpistolen, hamers, etc.

Het is niet een keer een lesje, het is iets dat blijft groeien

Door de Makerspace-lessen op te nemen in Laat maar leren kunnen leerkrachten voortborduren op wat de leerlingen al weten en kunnen. Op het gebied van materiaal is het handig om te weten of de leerlingen al eerder met bepaald gereedschap hebben gewerkt, maar ook welke technieken er aan bod gekomen zijn en met welke materialen er is gewerkt. Elin: ‘Als dat in het lessenschema van Laat maar leren staat, kun je dat terugzien en gebruiken in je les, erop voortbouwen. Ik vind het zelf ook leuk dat ik er in de klas nog een schepje bovenop kan doen. Het gaat meer leven bij leerlingen. Het is niet een keer een lesje, het is iets dat blijft groeien. Voor mij persoonlijk levert dat ideeën op.’

Leerpad keramiek
Judith heeft ook een leerpad keramiek/ruimtelijk werken ontwikkeld. Het leerpad keramiek is voorgesteld door Marc van de Geer, directeur van Het SchatRijk, omdat het een bijzonder product is om mee te werken. Elin: ‘De leerlingen starten in groep 3 met basisvaardigheden keramiek: hoe ga je om met klei, wat gebeurt er als je water toevoegt?’

Elin over haar klas uit groep 4: ‘Waar ze vorig jaar vooral bezig waren met onderzoek, gaan ze dit jaar een stapje verder en maken ze iets. Een jaar geleden hebben we een kleioven aangeschaft. We streven ernaar dat alle kinderen op school op een gegeven moment een keramisch werkstuk maken waar ze jarenlang trots op kunnen zijn.’

In de toekomst worden de keramieklessen in de bovenbouw door de leerkrachten zelf gegeven. Het plan is om leerkrachten in de bovenbouw extra te trainen. Elin: ‘Om te voelen hoe dat werkt en hoe je het beste resultaat krijgt: Hoe bouw je het op, hoe maak je het mooi glad, wat is de verhouding water en klei? Dat zijn dingen die je als docent al lang niet meer weet of nooit hebt geweten. Dus concrete vaardigheden.’

Het is gewoon geweldig om een kunstdocent te hebben!

De samenwerking tussen de kunstdocenten en de docenten zorgt voor een doorlopend leerpad. Elin is voorstander van deze samenwerking. Elin: ‘Het is gewoon geweldig om kunstdocenten op je school te hebben. Ze hebben zo’n open blik, ze durven dingen te onderzoeken die je zelf minder snel met je klas zou doen. Zij maken dat mogelijk!’

Een vraag of suggestie?

Mail ons via onderstaand formulier.

Of bel ons

Voor vragen over ...

FluXus algemeen Klantenservice 075 655 35 50
Voor jou (Vrije tijd) Klantenservice 075 635 61 11
Onderwijs Madeleine en Els 075 655 35 55
Zorg & Welzijn Gerard Lommerse 06 215 37 848
Podium de Flux FluXus