Home » kennis&praktijk » Soundlab School

Soundlab school
muziek, media en techniek voor de hele school

Leerlijn Soundlab school

Soundlab School is een leerlijn voor de hele school waarin muziek, techniek, wetenschap en media samenkomen.

Deze leerlijn bestaat uit 8 thema’s, verdeeld over kleuter en onderbouw. Ieder thema bevat meerdere lessen.

Bij elk thema is er een vaste opzet gehanteerd. Deze vaste onderdelen van de lessen zijn:
1. Een introductie waarbij de lesdoelen van het thema duidelijk en beknopt zijn opgeschreven. Ook de lesdoelen per les zijn opgeschreven.
2. Een inspiratiebron van een centrale kunstbron.
3. Een onderzoekend onderdeel, waarbij kijken en luisteren belangrijk zijn.
4. Het ontwerpen, waarbij de leerling iets zelf maakt en creëert. Maken.
5. Het presenteren van wat je gemaakt hebt. Het doen.
6. Het evalueren, waarbij er wordt gekeken naar wat je geleerd, gezien en gehoord hebt?

Lesopzet

De lessen zijn tussen de 45 minuten en 60 minuten lang.

De instructie voor de leerkracht is zo geschreven dat les ook in stukjes gegeven kan worden, dat wordt in het format helder aangeven in de slides.

Op elke slide is er aangegeven hoeveel tijd er voor de aparte onderdelen nodig is. Per les is er aangegeven wat de benodigdheden zijn en wat de eventuele extra kosten voor de aanschaf zijn. Deze moeten door de school betaald worden. Voor de ‘lastige’ thema’s bieden we een teacher training aan.

Thema’s Soundlab School

Kleuterbouw

Thema 1 Zingende Bomen
Tijdens dit thema onderzoeken de leerlingen hoe zij op verschillende manieren met natuurlijke materialen geluid kunnen maken. Ze experimenteren met natuurlijke materialen en technieken en ontdekken muzikale basisbegrippen als hoog en laag, hard en zacht en snel en langzaam. Hun ontdekkingen verzamelen ze op een speciale geluids-tafel. Vervolgens ordenen zij de geluiden en combineren die samen in een muziekstuk.

Thema 2 Muziek aan het lijf
Tijdens dit thema onderzoeken de leerlingen de relatie tussen hun lijf en geluid. Ze leren muziek en geluid te maken met hun lijf. De leerlingen kijken naar kunstenaars die muziek maken met het lijf en ze doen proefjes die te maken hebben met het gehoor en het lijf. Er wordt gekeken naar verschillende materialen en het geluid dat deze materialen voortbrengen.

Onderbouw

Thema 3 Muziekblik
Thema muziekblik bestaat uit drie lessen. In deze lessen krijgen de leerlingen zelf inzichten bij het maken en benoemen van verschillende geluiden. Deze geluiden ontdekken ze met behulp van een conservenblik en een minimum aan gangbare materialen. De blikken en overige materialen worden door de leerlingen zelf verzameld. De materialen kunnen ook aanschaft worden. In de materialenlijst zijn hier suggesties voor te vinden.

Thema 4 Luchtgeluiden
In dit thema gaan de leerlingen op zoek naar geluiden uit alledaagse dingen, zoals flessen, ballonnen, buizen en kartonnen kokers. De leerlingen gaan zelf instrumenten bouwen. Dit doen ze door het onderzoeken van alledaagse voorwerpen. Ze luisteren, kijken en bouwen. In de zoektocht gaan de leerlingen geluiden ontdekken die ontstaan door lucht in trilling te brengen door te blazen. Wat is geluid precies?

Thema 5 Trillingen en geluiden
Tijdens dit thema onderzoeken de leerlingen wat geluid eigenlijk is. Geluid is iets dat je hoort. Soms kun je geluid ook voelen. Geluid is overal en altijd om ons heen bijvoorbeeld stemmen in de klas of buiten op het schoolplein, maar ook het geruis van bladeren in de wind en het verkeer op straat.
Soms is het stil, maar hoe stil is stil eigenlijk? Vragen die we ons afvragen zijn:
Waar bestaat geluid uit? Wat is een geluidsbron? Wat zijn trillingen en hoe werkt een geluidsontvanger? Leerlingen gaan op onderzoek naar geluidstrillingen, maken verschillende onderzoek modellen en maken tijdens de laatste les een muziekstuk met experimentele instrumenten.

Thema 6 Klinkende snaren
In dit thema leren de leerlingen wat snaren zijn en hoe je deze in trilling kunt brengen. Vragen als: Wat gebeurt er als de snaar strakker wordt gemaakt? Wat gebeurt er als de snaar losser wordt gemaakt? Is er verschil in toon als de snaar lang is of kort? De leerlingen onderzoeken wat snaarinstrumenten zijn en wat een klankkast doet? Ze maken zelf een eigen snaarinstrument. En gezamenlijk wordt er een muziekstuk gemaakt op alle snaarinstrumenten.

Thema 7 Geleend geluid
Tijdens dit thema onderzoekt de leerling hoe hij met eenvoudige, gratis beschikbare technologische middelen muziek kan maken, waarbij de aandacht vooral uitgaat naar muziek van ‘gevonden’ en ‘zelfgemaakt’ geluid. De leerling leert bestaand geluid te bewerken. Termen als tempo, loops, sampler, sequencer en drumcomputer worden uitgelegd. In scratch ontdekken de leerlingen allerlei samplers. De leerlingen maken zelf een sampler in scratch en ze maken een eigen melodie in een sequenceprogramma of ze programmeren een lekker ritme in de drumcomputer. Uiteindelijk maken de leerlingen een eigen muziekstuk van de geluiden die ze zelf hebben gemaakt in scratch.

Thema 8 Muziekmachines
Tijdens dit thema leren jullie dat je muziek kan programmeren in scratch. In scratch kan je ook samen met de computer muziek maken, deze muziek kan je op allerlei manieren beïnvloeden. In scratch zijn er ook programma’s die zelf muziek maken. De leerling komt tot de ontdekking dat hier geen mens aan te pas komt.

download de lessen

Thema 1 Zingende Bomen
Les 1.1 De weercirkel
Les 1.1 Geluidsexperiment
Les 1.2 Bewegen
Les 1.2 Muziek met water
Les 1.2 Zoemende bij
Les 1.3 Muziekinstrument
Les 1.4 Verhaal voor het concert
PowerPoint voor leerkracht

Thema 2 Muziek aan het lijf
Les 2.1 Bodypercussie
Les 2.1 Hartslag
Les 2.1 Warming-up
Les 2.2 Muziek met materialen
Les 2.3 Geluids-kostuums maken
Les 2.4 Geluiden verzamelen en een verhaal maken
Les 2.2 Muziek zonder geluid
PowerPoint voor leerkracht

Thema 3 Muziekblik
Les 3.1 Muziekblik deel 1
Les 3.1 Muziekblik deel 2
Les 3.1 Muziekblik deel 3
Les 3.1 Voelen met je lichaam
Les 3.2 Dirigeren met je gezicht
Les 3.2 Dirigeren met je gezicht koppelen aan muziekblik
Les 3.2 Muziek en emoties
Les 3.3 Chromatografie
Les 3.3 Een muzikaal verhaal
Les 3.3 Soundtracks
Les 3.3 Warming-up
Les 3.4 Tekenen met muziek
PowerPoint voor leerkracht

Thema 4 Luchtgeluiden
Les 4.1 Flessenmuziek
Les 4.1 Op zoek naar flessengeluid
Les 4.2 Hoge en lage noten
Les 4.2 Leren fluiten op een fles
Les 4.2 Proefjescircuit muziek met water
Les 4.3 Ballonblazer maken
Les 4.4 Flessen en ballonnencompositie
PowerPoint voor leerkracht

Thema 5 Trillingen en geluiden
Les 5.1 Maak een model van je stembanden
Les 5.1 Onderzoek trilling
Les 5.2 Geluidsonderzoek
Les 5.2 Maak een model van je trommelvlies
Les 5.2 Maak je oor leeg
Les 5.3 Geluid zien
Les 5.3 Hoe klinken lepels
Les 5.3 Stem(vork) oefeningen
Les 5.4 In een band
PowerPoint voor leerkracht
PowerPoint voor leerling

Thema 6 Klinkende snaren
Les 6.1 Warming-up
Les 6.1 Trommelharp
Les 6.2 Hoe klinken elastiekjes
Les 6.3 Mia-chordi
Les 6.4 Bespeel de mia-chordi
PowerPoint voor leerkracht
PowerPoint voor leerling

Thema 7 Geleend geluid
Les 7.1 Bewerken van geluid
Les 7.1 Muziek maken van zelfgemaakte geluiden
Les 7.2 Experimenteren en onderzoeken van samplers
Les 7.3 Maken van een sampler
Les 7.4 Sequenzer
PowerPoint voor leerkracht
Powerpoint voor leerling

Thema 8 Muziekmachines
Les 8.1 Kriebelend geluid
Les 8.2 Programmeren in scratch
Les 8.3 Muziek beïnvloeden
Les 8.4 Computermuziek
PowerPoint voor leerkracht
PowerPoint voor leerling

Downloads

SOUNDLAB THEMA 7

Een vraag of suggestie?

Mail ons via onderstaand formulier.

Of bel ons

Voor vragen over ...

FluXus algemeen Klantenservice 075 655 35 50
Voor jou (Vrije tijd) Klantenservice 075 635 61 11
Onderwijs Madeleine en Els 075 655 35 55
Zorg & Welzijn Gerard Lommerse 06 215 37 848
Podium de Flux FluXus